مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد
آقاخانی: همجواری نسلهای مختلف نمایشنامهنویسی از سراسر کشور امیدآفرین است
ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر گفت: همجواری نسلهای مختلف نمایشنامهنویسی کشور در این دوره از جشنواره چشمگیر است. امیدوارم تا این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره همنظر هیئت داوری را هم به خود جلب کند.
به گزارش ایران تئاتر، ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر از همجواری چشمگیر نسلهای مختلف نمایشنامهنویسی کشور در این دوره از جشنواره تئاتر فجر و نیز امیدآفرین بودن این رویکرد خبر داد.
مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر گفت: «امیدوارم تا این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره هم نظر هیئت داوری را به خود جلب کند.»
ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مورد وضعیت کلی این بخش تاکنون گفت: «استقبال بسیار خوبی از بخش نمایشنامهنویسی جشنواره شد آنچنانکه نیازی به تمدید مهلت ارسال اثر در این بخش نداشتیم.»
او افزود: «320 اثر برای شرکت در بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شرکت کردند که هیئت داوری در حال ارزیابی آنها هستند. بهزودی یک نشست اولیه برای جمعبندی آثار با هیئتداوران خواهیم داشت تا نشست پایانی در روزهای نزدیک به آغاز جشنواره برگزار و نتایج نهایی مشخص شود.»
آقاخانی در ادامه با ابراز خرسندی از تنوع آثار شرکتکننده بخش نمایشنامهنویسی از زوایای گوناگون گفت: «نمودار بهدستآمده از نمایشنامههای ارسالی به دبیرخانه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نشان از گستردگی جغرافیایی شرکتکنندگان از سراسر کشور دارد؛ بهاینترتیب کمتر استانی وجود دارد که حداقل یک شرکتکننده در این بخش نداشته باشد.»
او در مورد ژانرها و موضوعات موردتوجه نمایشنامهنویسان این بخش گفت: «بخش بزرگتری از آثار در دستهبندی ژانرها و موضوعات آن بر اساس اعلام نویسنده هر اثر به ژانر اجتماعی اختصاص دارد. البته این دستهبندی بر اساس معرفی نویسنده هر اثر است و به معنای تایید نهایی هیئتداوران نیست.»
آقاخانی ادامه داد: «ژانرهای دیگری همچون کمدی، فانتزی، درامهای مستند تاریخی هم میان آثار ارسالی به این بخش دیده میشود که در مجموع از حیث ژانر هم تنوع قابلتوجهی داریم.»
مدیر بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مورد اولویتهای انتخاب اثر در این بخش گفت: «کیفیت ساختاری هر اثر با تمامی مصادیق کیفی مرتبط با آن ملاک سنجش و انتخاب هیئت داوری است. همچنین رویکرد کلی این دوره از جشنواره هم در قضاوت داوران مدنظر قرار میگیرد.»
آقاخانی افزود: «در این دوره از جشنواره اولویت انتخاب آثار با آنهایی است که به رویکردهای کلی جشنواره نزدیکتر باشد. همچنین اهمیت تاریخ تولید هر اثر برای شرکت در آن دوره از جشنواره موردتوجه است؛ بهاینترتیب آثاری که اختصاصاً برای جشنواره نوشته شده باشد یا تاریخ نزدیکتری به آغاز رویدادهای جشنواره داشته باشد طبق سیاستهای این دوره در اولویت قرار میگیرد. در مجموع باید گفت که در انتخاب آثار هیچ اولویتی جز کیفیت ساختاری و تازگی تولیدی اثر برای گروه داوری بخش نمایشنامهنویسی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر وجود ندارد.»
ایوب آقاخانی در پایان گفت: «آرزوی قلبیام این است که قلمهای خلاق درامنویسان غیور ایرانی هرگز دست از کار نکشیده و در هیچ شرایطی قلم زدن به اولویت ثانویه آنها تبدیل نشود و همیشه اولویت اول آنها خلق کردن، روشنگری، آگاهی بخشی و ترویج زیبایی در جامعه باشد.»
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمنماه 1401 برگزار خواهد شد.